شلی-آن فریزر-پرایس - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شلی-آن فریزر-پرایس
شلی آن فریزر در قهرمانی جهان ۲۰۱۳
اطلاعات شخصی
ملیت جامائیکا
زاده۲۷ دسامبر ۱۹۸۶
کینگستون، جامائیکا
قد۱٫۵۲ متر (۵ فوت ۰ اینچ)
وزن۵۲ کیلوگرم
ورزشی
ورزش۶۰ متر، ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر

شلی-آن فریزر-پرایس (به انگلیسی: Shelly-Ann Fraser-Pryce) (متولد ۲۷ دسامبر ۱۹۸۶) بانوی دوندهٔ دوهای سرعت جامائیکایی است که دو مدال طلا و دو مدال نقره المپیک و ۵ مدال طلا و دو مدال نقره جهانی را دریافت کرده‌است. فریزر در المپیک ۲۰۰۸ پکن به شهرت رسید. دوندهٔ کوچک‌اندام و نسبتاً ناشناختهٔ ۲۱ ساله اولین زن کارائیبی شد که برنده مدال طلای ۱۰۰ متر المپیک می‌شود. وی در المپیک ۲۰۱۲ لندن از عنوان خود دفاع کرد و سومین زنی شد که دو بار پیاپی در ۱۰۰ متر المپیک قهرمان شده‌است. ضمن اینکه دو مدال نقره در رشته‌های ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر امدادی را هم در این المپیک به گردن آویخت.

فریزر در قهرمانی جهان ۲۰۱۳ نخستین زنی شد که سه مدال طلا در رشته‌های ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر امدادی را در یک دوره قهرمانی جهان کسب می‌کند. فریزر در مقایسه با دوندگان دوهای سرعت، قد کوتاه (۱۵۲ سانتی متر) و جثهٔ کوچکی دارد و با توجه به استارت‌های انفجاریش به «راکت جیبی» معروف شده‌است. رکورد ۱۰۰ متر شلی آن فریزر ۱۰٫۷۰ ثانیه است که او را چهارمین زن سریع تاریخ می‌سازد.

فریزر در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به عنوان ورزشکار زن سال جامائیکا و در سال ۲۰۱۳ از سوی فدراسیون بین‌المللی دو و میدانی به عنوان بهترین ورزشکار زن این رشته انتخاب شده‌است.

رکوردهای شخصی[ویرایش]

نوع مسافت رکورد تاریخ مکان توضیح
فضای باز ۱۰۰ متر ۱۰٫۷۰ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۲ کینگستون، جامائیکا چهارمین زمان برتر تاریخ
۲۰۰ متر ۲۲٫۰۹ ۸ اوت ۲۰۱۲ لندن
داخل سالن ۶۰ متر ۶٫۹۸ ۹ مارس ۲۰۱۴ سوپوت، لهستان هفتمین زمان برتر تاریخ

منابع[ویرایش]